Lanta animal welfare

Igår fick jag och mamma post från Thailand. Det var från Lanta Animal Welfare (LAW). Det var en kalender som vi köpte därifrån med målade bilder på vissa utav djuren som bor där. Den var så fin. Det var en tidig julklapp till oss själva.
För er som inte vet vad LAW är så är det ett hund- och katthem på den thailändska ön Koh Lanta, ön som jag besökt 6-7 minst sedan jag gick i sexan. Förut var hundarna ett väldigt stort problem på ön eftersom det fanns så otroligt många. Invånarna försökte få stopp på problemet genom att binda fast hundarna bakom bilar och sedan låta dem släpas efter bilen flera mil, dränka dem i olja, sätta eld på den eller helt enkelt slakta dem för hand. Det var inte för att de var hemska människor de gjorde det hä, utan för att de inte visste hur de annars skulle bli färre hundar på ön. Då startades LAW. De tog in hundar, både de som redan blivit skadade och andra. De skadade gjorde det allt för att de skulle klara sig, och väldigt många överlevde faktiskt. De andra tog de till en början in endast för att sterilisera dem, men flera av hundarna kände att LAW var ett trevligt hem för dem och stannade där. Katter togs in av samma anledning. 
LAW ligger mitt på ön, ändå är det få som vet om att det finns. Jag fick reda på det först förra året och då åkte jag dit med min moster Jennie och hennes man för att volontärjobba där lite. Men man behöver inte jobba, man får gärna komma dit och bara ta en promenad med en hund eller flera, kolla runt, leka med katterna eller se hur en sterilisering går till (vilket dock inte är något jag rekomenderar, det är inte jättemysigt). 
Man kan också adoptera djur därifrån så det är flera hundar och katter som numera bor i Sverige, Danmark, England, Polen, Kanada osv.
Nu under julen när jag åker till Thailand kommer vi att åka tillbaka dit för att jobba lite och jag ser fram emot det så mycket! 
 
Wall of text men det är sådant här jag tycker är viktigt. 
Här är kalendern!
Och några bilder från förra året!
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback